Architectuur en kinderpsychologie: de interconnectiviteit

De wereld beweegt voortdurend naar een fase waarin technologie en architectuur elkaar ontmoeten. Reizend en rondkijkend, zie je gebouwen in innovatieve concepten, verbazingwekkend consumentisme, wolkenkrabbers, commerciële ideologieën en meer. Je zou kunnen ronddwalen over wat de concepten architectuur en kinderpsychologie met elkaar verbindt.

Out of the box denken, kunst ter wille van de kunst

Klinkt erg interessant, toch? Deze eisen zijn eveneens uitdagingen voor architecten om te verslaan wat de norm is, buiten de gebaande paden te denken en gebouwen te ontwerpen met grenzeloze creativiteit. Omdat architecten echter ook onderworpen zijn aan zakelijke deals en opdrachten, moeten ze zich aanpassen en bewegen op basis van wat deze belangen willen.

Mensen worden natuurlijk met zintuigen geboren, en een deel hiervan is in staat om te waarderen wat er om hen heen is. Gebouwen worden in de meeste gevallen gebruikt voor praktische doeleinden van onderdak of als werkplek, maar deze moeten een ware betekenis kunnen uitstralen. Van architecten is bekend dat ze ontwerpen op basis van doelstellingen, en niet alleen voor het consumentisme.

Als je deze ontwerpen baseert op de psychologie van kinderen, krijg je prachtige resultaten. Eerdere studies hebben aangetoond hoe de ontwerpen beter en aantrekkelijker blijken te zijn wanneer ze worden gedaan vanuit het perspectief van de mentaliteit van een kind.

Kinderen zijn onschuldig, zich niet bewust van veel realiteiten in het leven, en hun perceptie van de omgeving is jong, onveranderd, onvolwassen en niet vatbaar voor invloeden. Aan het einde van dit stuk kun je:

  • Begrijp architectuur voor kinderen
  • De relatie tussen architectuur en menselijke psychologie
  • Begrijpen wat rehabilitatiearchitectuur en stabiliteit betekenen
  • Bekijk hoe u kleine architectuur voor kinderen ontwerpt
  • Bekijk de beste voorbeelden.

Architectuur voor kinderen

De geest van het kind is speels. Architectuur voor kinderen, in lijn met architectuur en kinderpsychologie, kan op veel manieren worden gedefinieerd. Ten eerste kan het verwijzen naar hoe architecten hun gereedschap gebruiken om met ontwerpen te komen op basis van het perspectief van een kind. Dus eenvoudig, gemakkelijk te begrijpen en idealistisch.

Ten tweede kan het ook verwijzen naar architectuur bedoeld voor kinderen. Hoe ontwerp je een speelgoedwinkel anders dan een kledingwinkel voor moeders? Hoe ontwerp je een gezinsvriendelijke gemeenschap versus een gemeenschap voor meer volwassen individuen? Hoe creëer je een themapark met de voor kinderen aantrekkelijke concepten?

Ten derde kunnen architectuur en kinderpsychologie ook betrekking hebben op accessoires en meubilair voor buitenshuis waar zowel kinderen als ouderen dol op zullen zijn. Dit kunnen hondenparken, banken, tafels en huisdierstations zijn.

Architectuur en psychologie

Architectuur en kinderpsychologie zijn twee brede studierichtingen, hoewel deze twee niet zo moeilijk met elkaar te verbinden zijn. Eerder heb je geleerd hoe menselijke emoties veranderen met het veranderen van de omgeving en hoe ze zich tot elkaar verhouden. We gaan hier een beetje op in om meer te ontdekken over de kunst en de correlatie met kinderpsychologie.

Volgens het woordenboek Merriam-Webster, een bron die al aanwezig is sinds de 19e eeuw, voorafgaand aan de wereldoorlogen, wordt psychologie gedefinieerd als de wetenschap van geest en gedrag. Het verwijst ook naar de studie van hersenen en gedrag met betrekking tot een bepaald vakgebied.

Is er waarde aan elkaars concepten? Ja. Weet dat design verder kan gaan dan creativiteit. Architectuur is kunst, wiskunde – en wetenschap.

Gebouwen en hoe ze eruitzien, hebben invloed op de manier waarop mensen omgaan en denken. Mensen kunnen patronen lezen en het is de taak van de architect om ervoor te zorgen dat het ontwerp solide principes volgt. Een daarvan staat bekend als het Gestalt-principe, dat verband houdt met de interactie tussen architectuur en kinderpsychologie.

Dit principe spreekt over hoe het menselijk brein de dagelijkse omgeving op zo’n manier weerspiegelt dat het is bedraad om symmetrie en balans te identificeren in overeenstemming met het algemene geheel, waardoor beelden worden gewaardeerd. Deze principes zijn gebaseerd op gelijkenis, continuïteit, nabijheid, afsluiting en figuur.

Een van de beste voorbeelden is het durian-vormige gebouw in Singapore. Dit gebouw staat bekend als The Esplanade en schrijft zichzelf officieel toe aan de populaire vrucht in Zuidoost-Azië, de durian. Het is echter heel anders wat betreft de grootte van het gebouw, en zonder kennis van deze vrucht zou je de identificatie niet kunnen maken.

Gestaltprincipes misleiden de hersenen om illusies te volgen, waardoor ze geloven dat dit is wat de persoon kan zien. Mensen hebben de natuurlijke manier om deze in de meest directe betekenis te deconstrueren. De elementen balans, lijnen, diepte en illusie komen samen.

En dan heb je de psychologie van kleur. Is het je opgevallen dat veel voedselketens en restaurants een rode kleur hebben? Rood symboliseert dorst, honger en de behoefte aan iets. Merken en bedrijven hebben van de kleur gebruik gemaakt om meer klanten aan te trekken.

Kinderpsychologie in revalidatiearchitectuur en stabiliteit

Nu je een glimp van kinderpsychologie en -architectuur hebt geboden, gaan we met rehabilitatiearchitectuur naar een hoger niveau. Door de verschillende landen en continentwoorden te doorlopen, is het gemakkelijk te begrijpen. Herstel door middel van revalidatie is het einddoel, maar er zijn overwonnen uitdagingen, leercurves en gewoonten die tijdens het hele proces correct en consistent moeten worden uitgevoerd.

Vormt en herfocust architectuur de geest, vergelijkbaar met rehabilitatie? Ja. Architectuur gaat ook over genezing. Ruimtes die genezen hebben verbluffende beelden die het welzijn van de persoon niet belasten, maar meer ontspannen.

Op het pad naar revalidatie heeft genezing de overhand. De persoon leert van zijn eerdere fouten, herstelt zich en brengt de verandering door. Architectuur heeft de kracht om de menselijke psychologie vorm te geven, en door de techniek te gebruiken om elk ontwerp te baseren op de kinderpsychologie, verdiep je je in thema’s als jeugd, speelsheid en nieuwsgierigheid.

In de volgende delen van dit stuk bekijken we specifieke voorbeelden van deze architectonische elementen voor kinderen – van speeltuinen tot hondenposten.

Kleine architectuur voor kinderen ontwerpen

Overheersende architectuur en design zijn deze kleine architectonische kenmerken die zijn gemaakt voor kinderen. Dit kunnen speeltuinen, hondenparken, tafels, banken en hondenposten zijn. Het maken van deze stukken kost moeite en tijd, en daarom investeren architecten tijd om na te denken over hoe ze ze zullen laten ontwerpen, bouwen en presenteren.

Architectuur en kinderpsychologie zijn twee overwegingen die in beeld komen bij het maken van deze stukken. In 2018 vormden kinderen of personen van 15 jaar en jonger 26 procent van de wereldbevolking. En je bent op een bepaald moment in je leven ook een kind geweest.

Kinderen hebben herinneringen aan verschillende ruimtes. Het omvat spelen in de bibliotheek in uw gemeenschap, of de dichtstbijzijnde speeltuin bij uw huis. Architecten houden hier rekening mee bij het ontwerpen van een kleine architectuur voor kinderen. Ze dragen bij aan het vormen van perspectieven; dus de noodzaak om na te denken en te heroverwegen, en manieren te vinden om energie en empathie in de creaties te integreren.

“Herinneringen als deze bevatten de diepste architectonische ervaring die ik ken. Ze zijn de reservoirs van de architectonische sferen en beelden die ik verken in mijn werk als architect, ”zei de Zwitserse architect Peter Zumthor.

Universele wetten om te bepalen wat een goed ontwerp is en wat niet, mogen niet worden beperkt tot strikte voorwaarden. Principes hiervan moeten echter worden begrepen om discussie aan te moedigen, leren te bevorderen en de natuur er gaandeweg bij te betrekken.

Speeltuinzone en gebruik

De voordelen van speeltuinen zijn legio. Hier ontwikkelen uw kinderen hun vroege motoriek en communiceren ze met hun klasgenoten en vrienden uit de buurt. Speeltuinen zijn waar kinderen en hun ouders, familieleden en familieleden samenkomen in een andere ruimte met betrekking tot de natuur.

Met deze speeltuinen zijn ze vrijer om te bewegen, wat het zelfvertrouwen en het gevoel van eigenwaarde bevordert. Veel gemeenschappelijke speeltuinen zijn gratis toegankelijk, wat de kans voor deze kinderen vergroot om de ruimtes te gebruiken om hun verbeeldingskracht bij de activiteiten te betrekken. Deze speeltuinen werken ook samen met gezondheidsgerelateerde organisaties om obesitas bij kinderen te bestrijden.

Wat is een speeltuinzone? Speelzones zijn veel voorkomende borden die aangeven dat u een speeltuin binnengaat. Dit is een klein architectonisch kenmerk dat kan worden overgebracht door het ontwerp van open parken en speeltuinen. Het waarschuwt automobilisten en chauffeurs om voorzichtig te zijn in het gebied, aangezien kinderen vaak speeltuinen zijn.

Er zijn verschillende overwegingen bij het selecteren en bouwen van deze speeltoestellen. Waaronder:

  • Veiligheid
  • Speel
  • Aanpassingsvermogen
  • Vrijheid om te bewegen
  • Kennis en leren

Veiligheid staat op nummer één, en dat is het doel van elke speeltuinzone die in het gebied is geïnstalleerd. Zonder veiligheid kan architectuur beter niet bestaan. Het gaat om het gebruik van hoogwaardige materialen. Dan komen er kansen om te spelen. Kunnen spelen is het recht van de kinderen. Er moet voldoende ruimte zijn voor deze activiteiten in uw buurt.

Het aanpassingsvermogen van de architectonische ruimte betekent dat ze kunnen zwaaien naargelang ze nodig zijn. Gaan de ecoparken worden gebruikt voor teambuilding? Of gaan deze meer over een picknick van het gezin met kinderen? Hiermee komen ruimtes waar mensen vrij kunnen bewegen. Ten slotte moeten ze bevorderlijk zijn voor leren. Zijn de planten die je in kindvriendelijke parken ziet, gelabeld met wetenschappelijke namen?

Parkenontwerp voor kinderen, waaronder hondenparken

Kinderparken waar huisdieren zijn toegestaan ​​zijn tegenwoordig trendy. De groeiende populatie van dieren die huisdieren bezitten, heeft deze ruimtes nodig die exclusief voor hen zijn gecreëerd, omdat er individuen zijn die het misschien niet zo handig vinden in de buurt van deze dieren.

Om het beste van deze parken te ontwerpen, moet men rekening houden met het soort spel. Het kan actief spel, zintuiglijk spel, fantasierijk spel, creatief spel, reflecterend spel en sociaal spel omvatten. Het populaire Mind Museum in de trendy wijk BGC in Taguig City, Filippijnen, is bijvoorbeeld een indoor showcase van ambachten die bedoeld zijn om het leren van het kind te ontwikkelen. Dit neigt meer naar reflecterend spel dan naar actief spel.

Ten tweede is er het gevoel van plaats. Parken die het meest uitgesproken gevoel voor spel hebben, zijn de parken die ook praten over de lokale cultuur en de “gemeenschapszin”. Het kan symbolen bevatten die inheems of lokaal zijn voor de gemeenschap. Banken kunnen worden geverfd met kleuren die u vertellen over de persoonlijkheid van de plaats.

Multifunctionele parkfuncties worden ook steeds populairder. Voorbij waren de dagen dat klimrekken waren om op te hangen, glijbanen om te glijden, enzovoort. Nu hebben sommige stoelen en banken het tweeledige doel: parkbezoekers kunnen gaan zitten om uit te rusten, en fungeren als het complementaire decor van het grotere gebied.

Vervolgens kun je je artistieke vaardigheden ook gebruiken om schuilplaatsen en doorgangen te tonen die niet direct op de kaartlay-out worden weergegeven. De doorgang naar een lagune of doolhoven die naar een fotoplek leiden voor het maken van foto’s, kunnen worden opgenomen.

Flow is ook een ontwerpprincipe. Visueel en langs het pad moeten parkbezoekers en kinderen continuïteit van beweging hebben die samenvalt met de patronen van ontwerp, tenzij anders deel uitmaakt van de hele kunst. Boomhutten, hinkelen of glijbanen zijn aanbevolen overgangsstukken van een bepaalde zone in het park naar een ander gebied.

Net als bij een training met hoge intervallen in de sportschool, moeten zones voor verschillende energieniveaus zorgvuldig worden ontworpen. Het voorkomt dat jongere kinderen een speelplaats uitproberen die misschien te groot is voor hen. Dan kunt u ook overwegen om te ontwerpen op basis van het verkeer. Werk samen met de natuur, werk aan duurzaamheid en voel de beweging van individuen als het park eenmaal is voltooid.

Kleine architectuur voor kinderen – banken, tafels en hondenposten

Banken, tafels en hondenposten gaan niet alleen over hun doeleinden, maar ook over het geven van een visueel spektakel. Stel je een park voor zonder ruimtes waar parkbezoekers kunnen uitrusten. Of open ruimtes die worden bezocht door bezoekers die huisdieren meebrengen zonder stations, exclusief voor gebruik door huisdieren. Behalve dat het een ongeorganiseerde aangelegenheid is, is het een stap terug van esthetiek.

Grote esthetiek omvat deze kleine stukjes die het ontwerp aanvullen en een visuele breuk vormen met groen of levenloze continuïteit van horizonten. Neem bijvoorbeeld een stuk kust langs het strand zonder accessoires zoals volleybalnetten of hutten. Het ziet eruit als een onderontwikkeld gebied.

ographicalConclusion

Er zijn verschillende groepen, instellingen en organisaties die pleiten voor het verbeteren van de architectuur voor kinderen en hen al vroeg in het veld introduceren. Tenzij je familieleden hebt die architecten, ontwerpers of stedenbouwkundigen zijn, zijn er gevallen waarin je misschien niet weet wat architectuur werkelijk is.

Hoe oud was je toen je hoorde over de term “architectuur”? Als je bijvoorbeeld in de dertig bent en de diepgaande betekenis van architectuur hebt kunnen ontdekken, heb je dan een kinderlijke perceptie van waar het veld over gaat? Je hebt gezien hoe architectuur en kinderpsychologie samengaan, en we kunnen niet wachten om te zien hoe je dit gaat implementeren in je toekomstige projecten.