Auto oververhit als de verwarming aan staat? 3 verrassende redenen!

Wil je weten waarom de auto oververhit raakt als de verwarming aan staat? Maak je geen zorgen en bereid je voor om er meer over te leren. Er zijn verschillende oorzaken voor oververhitting van een auto als de verwarming aanstaat, en er is maar één ding dat je kunt doen als de auto oververhit raakt: de boel laten afkoelen.

In de meeste gevallen houdt dit in dat u naar de kant van de weg rijdt en de motor van het voertuig afzet. De oververhitting van de auto als de verwarming aan staat, het lage koelvloeistofpeil, de slechte thermostaat en de verstopte radiator zijn van cruciaal belang.

Hedendaagse auto’s hebben superieure koelsystemen en warmtesensoren die de motor draaiende houden voor de meeste weersomstandigheden. Gezien deze geavanceerde koel- en verwarmingssystemen, raken bepaalde auto’s continu oververhit. Oververhitting wordt veroorzaakt door verschillende omstandigheden, zoals hierboven besproken. Dit is slechts een overzicht. Blijf lezen om meer te ontdekken.

Hoe werkt het verwarmingssysteem in een auto?

De kern van de verwarming is een kleine radiator die zich in het temperatuurregelkanaal van het voertuig bevindt. Een klep in de waterinlaatleiding van de verwarmingskern gaat open en stuurt de koelvloeistof door de kern wanneer u de verwarming aanzet; wanneer u het vuur inschakelt, gaat een regelaar in de vloeistofinlaatbuizen van de verwarmingskern open en voert het koelmiddel door de verwarmingskern. Het koelsysteem van de motor van de auto levert thermische energie aan de kern en het verwarmingssysteem.

Redenen van oververhitting van de auto wanneer de verwarming aan staat

Verschillende factoren zorgen ervoor dat de verwarming van uw auto oververhit raakt wanneer u de verwarming van uw auto aanzet. Lees de onderstaande redenen en leer dat de auto oververhit raakt als de verwarming aan staat.

#1. Lage koelvloeistof

Een lekkende verwarmingskern kan leiden tot koelvloeistofverlies en als gevolg daarvan oververhitting van de motor. Hoewel minder vaak, kan een verwarmingskern zo verstopt raken dat de koelvloeistofstroom wordt beperkt, wat resulteert in oververhitting. Lage koelvloeistofniveaus worden eerder veroorzaakt door een teveel aan lucht dan door een gebrek aan koelvloeistof. Omdat lucht lichter is dan water, probeert het naar het belangrijkste procesniveau te klimmen, namelijk de bovenste radiatorpijp. De hogere slang zal zich vullen met lucht en het systeem zal instorten als het waterpeil onder een bepaalde drempel zakt. Als u de klep van de verwarmingskern loslaat, wordt een extra liter of twee water uit het systeem verwijderd, waardoor het vloeistofniveau in de motor wordt verlaagd en het koelsysteem net over de rand wordt geduwd, waardoor het niet meer werkt.

#2. Radiator is verstopt

Het koelsysteem in de auto oefent veel druk uit. Een dergelijke druk is voldoende om onder normale omstandigheden koelvloeistof door een bijna geblokkeerde radiator te persen. Als u de klep van de verwarmingskern echter loslaat, kan de vloeistof onder druk door een ander pad stromen, maar dit kost altijd de minste weerstand. Als gevolg hiervan blazen de ventilatieopeningen van de verwarming een hete luchtstoot uit en raakt de motor oververhit door een gebrek aan koelvloeistof die door de radiator circuleert.

#3. Defecte thermostaat

Het thermostaatventiel beperkt de continue koelvloeistofstroom, zelfs in de beste omstandigheden, en de druk houdt het gesloten. Vanwege deze kleine beperking moeten ingenieurs een delicate evenwichtsoefening ondernemen tijdens het ontwikkelen van het systeem. Een te klein ventiel zorgt ervoor dat er geen water door kan stromen; als gevolg van systeemdruk zal een te grote klep de klep gesloten houden. Thermostaten falen vaak halverwege tussen open en gesloten posities in plaats van volledig open of gesloten. Een geblokkeerde radiator heeft hetzelfde effect als een vastgelopen thermostaat, waardoor de druk kan ontsnappen door de verwarmingskern in plaats van door de afgesloten klep. Misschien wilt u ook lezen hoe het thermostaatventiel in het autokoelsysteem werkt.

Reparatiekosten van oververhitting van auto

Het bedrag van de schade bepaalt de kosten van het repareren van een oververhitte auto. Gebruikers hadden de schade mogelijk tot een minimum beperkt als u voorzichtig was geweest met het afzetten van de motor zodra u het waarschuwingslampje zag. Het is echter meestal te laat als je stoom uit de motor of koelvloeistof op de vloer hebt gevolgd. Kleine reparaties zijn vernieuwing van de verwarmingsleiding, reparatie van de thermostaat, reparatie van de koelventilatordraad en doorspoelen met antivries.

Deze problemen zijn vaak goedkoop en kosten slechts een paar dollar. Uitgebreid motorwerk kan nodig zijn voor grote reparaties, bij veel auto’s, waterpompreparatie, vervanging van de verwarmingskern, radiatorvervanging en reparatiekosten van de koppakking tussen $ 400 en $ 2.000. Dieselmotoren, bijvoorbeeld, zijn misschien behoorlijk duur, ze kosten wel 6.000 of meer.

De cilinderkop van uw auto moet op druk worden gecontroleerd en op kromtrekken worden onderzocht als de motor ernstig oververhit is geraakt. Het motorblok breekt bij blootstelling aan overmatige hitte of temperatuurschommelingen, een ander probleem dat moet worden aangepakt. Als uw voertuig gedurende een langere periode oververhit is geraakt, kan de motor vastlopen, waardoor een totale revisie of vervanging noodzakelijk is. Deze problemen kosten vele duizenden dollars om te verhelpen en zijn vaak het geld niet waard.

It’s A Wrap!

We zijn blij om te weten dat je hebt geleerd waarom de auto oververhit raakt als de verwarming aan staat. We hebben verschillende redenen besproken die u kunnen helpen dit probleem op te lossen. Wanneer uw auto oververhit raakt, moet u de oorzaak van oververhitting controleren en deze oorzaken verhelpen om van de warmte in uw auto te kunnen genieten. Probeer het probleem zelf op te lossen, maar bel de expert om het op te lossen als u niet op de hoogte bent. Klik op deze links om gerelateerde artikelen te lezen; weet hoeveel u de autoverwarming moet repareren en hoe de autoverwarming werkt. Bedankt, vrienden, voor het lezen van dit artikel.