Een door water beschadigde dynamo repareren: een eenvoudige 2-stappengids

Regen en diepe plassen zijn niets anders dan diep water en u leert hoe u een door water beschadigde dynamo kunt repareren. Laten we met dat in het achterhoofd een diepe duik nemen (bedoelde woordspeling) in hoe water in wisselwerking staat met uw dynamo.

Wat is een auto-alternator?

Bedenk hoeveel stroom uw auto verbruikt. De meesten van ons beschouwen onze koplampen, dashboardverlichting, oplaadpoorten en andere voorzieningen als vanzelfsprekend, om nog maar te zwijgen van het starten van de motor.

Hoewel het verleidelijk is om te denken dat de batterij deze stroom levert en verder gaat, is dit niet helemaal juist. Hoewel autobatterijen een veel grotere capaciteit hebben dan je iPhone, moeten ze nog steeds worden opgeladen, wat de dynamo doet.

Een roterende poelie in uw dynamo zet mechanische energie om in potentiële energie die is opgeslagen in uw batterij. Deze energie zorgt ervoor dat je batterij altijd opgeladen is en je auto kan starten, maar ook je navigatie, verwarming, stereo en andere apparaten kan laten werken.

Aangezien uw dynamo in wezen de generator van uw auto is, is het begrijpelijk dat u niet wilt dat deze nat wordt. Uw dynamo daarentegen wordt (in de meeste gevallen) niet aangetast door water.

Zijn auto-dynamo’s waterdicht?

Dynamo’s in auto’s zijn niet waterdicht. Het is bijna moeilijk om een ​​dynamo waterdicht te maken vanwege de manier waarop deze is vervaardigd. De meeste dynamo’s zijn luchtgekoeld, waarbij lucht door de dynamo wordt geduwd door een interne ventilator die aan het aandrijfuiteinde van de as is bevestigd.

Koele lucht wordt aangezogen vanaf de niet-aangedreven kant, terwijl verwarmde lucht wordt geduwd vanaf de aangedreven kant.

Het feit dat uw dynamo niet waterdicht is, betekent echter niet dat deze niet tegen water kan. Een behuizing moet een classificatie hebben tussen IP 65 en IP 68 om “waterdicht” te worden genoemd.

Wat zijn de problemen waarmee u te maken krijgt bij een door water beschadigde dynamo?

Uw dynamo wordt vaak blootgesteld aan water in de motorruimte van veel auto’s. Dit omvat water uit de regen, plassen en het fysiek wassen van de motorruimte.

Uw motorruimte is niet volledig afgesloten. Het wordt constant bespat met water.

Het zal werken als u de dynamo onderdompelt.

De elektronische onderdelen van uw dynamo zijn bijgevoegd. De messing of bronzen borstels van uw dynamo zijn geolied om slijtage en elektrische vonken te verminderen.

Dit smeermiddel verdwijnt als ze nat worden. De elektrische boog beschadigt de borstels, waardoor ze verslijten.

Deze borstels kunnen roesten als ze herhaaldelijk worden blootgesteld aan water, waardoor ze het contact met de sleepringen verliezen.

Bij een beschadigde dynamo krijgt u ook te maken met vuil. Deeltjes zoals zand en vuil kunnen in de borstels sijpelen en ze uit contact met uw sleepringen bevriezen als uw auto doordrenkt is met water.

Kun je een dynamo polijsten met water?

Als u uw dynamo niet onder hoge druk wilt wassen, kunt u deze met water reinigen. Het onder hoge druk wassen van uw motorruimte kan uw afdichtingen beschadigen, wat we niet willen, want, zoals we zo zullen zien, is dat niet wat u wilt doen.

Als het gaat om het wassen van uw dynamo, heeft water de voorkeur boven motorontvetters op petroleumbasis.

Dit zijn de dingen die u kunt doen:

  • Verwijder de batterij om schokken te voorkomen.
  • Vul een emmer voor de helft met warm water en een druppel ochtendzeep. Er moet een kleine hoeveelheid aan het water worden toegevoegd.
  • Giet of spuit het water-zeepmengsel voorzichtig op de dynamo-aansluitingen en borstels.
  • Laat de zeep 5 minuten zijn magie werken.
  • Gebruik een staalborstel om de vuile plekken voorzichtig weg te schrapen.
  • Laat de dynamo drogen na een grondige reiniging met schoon water.
  • Een door water beschadigde dynamo repareren

    Stap #1. Giet een blikje CRC elektronische reiniger of een vergelijkbare oplossing in de dynamo en laat deze 24 uur staan. Daarna zou je dynamo in orde moeten zijn.

    Stap #2. De motorkap open laten staan ​​om circulatie in de motorruimte mogelijk te maken, kan ook helpen om hem af te drogen.

    Wat moet u doen als de dynamo nog steeds niet wordt opgeladen?

    Dit gebeurt meestal wanneer iemand de motorruimte schoonmaakt terwijl de motor draait. Wanneer u een hogedrukreiniger gebruikt, loopt u het risico uw dynamo te beschadigen.

    Je dynamo is toast als je je motorruimte hebt geschrobd terwijl de motor draait. Als dat het geval is, is uw beste optie om het gewoon te vervangen.

    Er is nog hoop als je het met de macht gewassen. Volg de bovenstaande aanwijzingen met een blikje CRC Electric Clean en laat het 24 uur staan.

    Als het probleem aanhoudt, moet de dynamo zeer zeker worden vervangen.

    Enkele pro-tips

    De dynamo kan, net als de meeste andere auto-onderdelen, op elk moment defect raken door verschillende factoren. Ouderdom is een van de meest voorkomende oorzaken van het falen van de dynamo.

    Vloeistoflekken, kapotte aandrijfriemen, defecte gelijkrichtdiodes en onjuiste bedrading zijn nog enkele problemen die de werking van uw dynamo kunnen beïnvloeden.

    Om je auto beter te beschermen tegen andere vormen van schade, blader je door dit artikel op hoe maak je een auto schoon met een hogedrukreiniger en hoe zich te ontdoen van schimmel op de buitenkant van de auto.

    Conclusie

    Om uw auto uit dat waterige lot te halen, kan een opgeslagen artikel over het repareren van een waterbeschadigde dynamo in uw voordeel spelen. Dus de volgende keer dat u met dezelfde situatie wordt geconfronteerd, zit u zeker niet vast!