Waarom blaast mijn autoverwarming koude lucht als ik stop? 8 verrassende redenen!

Waarom blaast mijn autoverwarming koude lucht als ik stop? Dit komt door onvoldoende koelvloeistof, verstopte of kapotte bedieningselementen van de autoverwarming en gelekt water.

Deze situatie kan het zeker een uitdaging maken om tijdens de koude winter heen en weer naar kantoor te rijden.

Maar er zijn nog andere redenen waarom de kachel koud wordt als u inactief bent, zoals de richting van de lucht in de blazer. Toch raden we u aan de beste onderhoudstips te leren om de levensduur van het verwarmingssysteem van de auto te verlengen, zodat het voertuig weer in zijn goede staat komt en u er veilig mee kunt rijden. Dus,

Redenen waarom de verwarming van mijn auto koude lucht blaast als je stopt

Hieronder leest u waarom een ​​autoverwarming koude lucht blaast wanneer u stopt.

#1. Verstopte of kapotte bedieningselementen van de autoverwarming

De bedieningsknoppen van de autoverwarming werken mogelijk niet meer, dus het vervangen van de schakelaars is essentieel als het koelvloeistofpeil in orde is en er geen probleem optreedt in de verwarmingskern. De regelklep in de verwarming bevindt zich direct onder de motorkap omdat deze de warmte in de auto regelt en niet correct werkt; het is een van de redenen waarom het voertuig koele lucht naar binnen blaast, en het wordt niet warm.

#2. Onvoldoende koelvloeistof

De autokoelvloeistof bestaat uit 50 procent water en 50 procent antivries, omdat het de motor van de auto koel houdt, vooral tijdens de zomermaanden. Wanneer u de autoverwarming in de winter manoeuvreert, is dat de tijd dat de koelvloeistof naar de motor en de verwarmingskern gaat en warme lucht levert zoals de koele lucht aanvoelt bij het gebruik van de verwarming, en de motor de koelvloeistof opwarmt en warmte aan de auto doorlaat interieur. Controleer desalniettemin het koelvloeistofpeil als de lucht continu koude lucht blaast en de auto koude lucht blaast wanneer u stopt, omdat deze niet minder koelvloeistof naar de verwarmingskern stuurt en warme lucht creëert.

#3. Water lekt

Door het waterlek blaast de autoverwarming koude lucht als je stopt; controleer de radiateur, waterpomp en slangen op verdere schade. Als dit niet goed werkt, werkt de autoverwarming mogelijk niet correct tot zijn totale capaciteit; het is het beste om contact op te nemen met een betrouwbare auto-expert om het probleem in een vroeg stadium te kennen en op te lossen.

#4. Defecte of slechte waterpomp

Dit element circuleert de koelvloeistof in het koelsysteem zodat op het moment dat de rotor niet voldoende stroming creëert, het apparaat zo koude lucht blaast dat de autoverwarming stopt. Dat is ook waar; als het voertuig beweegt, wordt het iets warmer en in dit geval moet een betrouwbare pomp worden vervangen door een nieuwe. Mogelijk bent u ook geïnteresseerd in symptomen van een slechte of falende waterpomp.

#5. Een verstopte of vuile verwarmingsradiator

De radiateur in een kachel raakt later verstopt, waardoor de koelvloeistof moeilijker door de lagers kan en er een ietwat warme of ijskoude lucht gaat blazen. De beste oplossing is om de radiator schoon te maken en te controleren op een mogelijke scheur van een vloeistof dat zo’n positieve impact komt van het reinigen van de radiator van de kachel, met de efficiëntie van het apparaat op een stationair toerental.

#6. Probleem met het klimaatbeheersingssysteem

De autoverwarming kan ook softwareproblemen hebben, waardoor de koude lucht bij een stop door het systeem wordt uitgeblazen; de problemen kunnen vaak verband houden met een onjuiste systeemconfiguratie of software- en hardwareproblemen bij klimaatbeheersing. Controleer de werking ervan, rekening houdend met het type, het model en het automerk van het systeem. Deze stap wordt benadrukt in de handleiding van de auto, dus controleer het zelf of zoek hulp bij een autowerkplaats.

#7. Lucht in een koelsysteem

Lucht in een koelsysteem wordt veroorzaakt door drukverlaging van het aansluitpunt of afzonderlijke leidingen, slecht functioneren van de luchtklep, beschadigde cilinderkoppakking, problemen met de werking van de pomp en onjuiste vervanging van de koelvloeistof. De lucht in het systeem vertraagt ​​het koelmiddel terwijl het circuleert; daardoor blaast het apparaat warme lucht als je rijdt, en daarom blaast mijn autoverwarming koude lucht als ik stop.

#8. Blokkering in de koelvloeistoftoevoer

De autoverwarming kan een kraan hebben die koelvloeistof in de radiator levert, vastgelopen of gesloten door roest, aangezien dit type verwarming beschikbaar is in oudere auto’s, dus het openen van de kraan is de juiste oplossing. Wanneer je meer water gebruikt in plaats van koelvloeistof, ontstaat er roest waardoor de kraan verstopt raakt.

It’s A Wrap!

Nu leer je het antwoord op deze vraag: waarom blaast mijn autoverwarming koude lucht als ik stop? Controleer eerst de staat van het koelvloeistofpeil, verhelp het probleem en voorkom de thermostaat, waterpomp, verwarmingskraan, verwarmingsradiator en de aanwezige lucht in het koelsysteem. Een slecht werkende verwarming duidt op een probleem in het koelsysteem van de motor, terwijl het rijden met deze problemen grotere problemen en dure reparaties kan veroorzaken.

Daarom is het veilig om het probleem onmiddellijk te inspecteren, waardoor meer kritieke zaken worden vermeden, zodat u nu weet wat u moet doen als de autoverwarming opnieuw defect raakt! U hebt momenteel uw probleem opgelost en uw autoverwarming is weer terug zonder zorgen meer. Klik op deze links om gerelateerde artikelen te lezen; weet wat PTC-verwarming in een auto is en waarom mijn autoverwarming niet werkt.