Wat doet een verwarmingskern in een auto? 5 tekenen van een defecte verwarmingskern!

Vraag jij je ook af wat een verwarmingskern doet in een auto? Welnu, een verwarmingskern is een essentieel onderdeel van het koelsysteem van uw auto. U moet ervoor zorgen dat dit tijdens de winter correct werkt.

Het is in wezen de partner van uw radiator en is verantwoordelijk voor het verplaatsen van de koelvloeistof. Zonder verwarming kan uw auto u tijdens een koude dag niet van de warmte voorzien die u nodig heeft.

Naast verwarming helpt dit ook bij het ontdooien van uw ramen. Blijf lezen om de verwarmingskern te kennen, te begrijpen hoe deze werkt en de tekenen die aangeven dat deze defect raakt of koelvloeistof lekt. Dat gaan we hieronder allemaal bespreken!

De verwarmingskern in een auto

Dit is een compacte radiator die de cabine van de auto verwarmt. Om dat te doen, gebruikt het de hete koelvloeistof die uit de automotor komt. De koelvloeistof circuleert door de kern, de motor en de grote radiator aan de achterkant van de grille van de auto via de slangen van het koelsysteem. Als de verwarmingskern defect is, ziet u wat vloeistof in de voetenruimte. Er zal ook wat stoom uit de ventilatieopeningen komen, of het binnenraam zal overmatig beslaan. Een andere indicatie van falen is de zoete geur van de koelvloeistof. De kosten van vervanging zijn afhankelijk van de arbeid en de moeilijkheid om de kern te verwijderen.

Wat doet een verwarmingskern in uw auto?

Dus, wat doet een verwarmingskern in een auto? U weet al dat de motor van de auto zo warm wordt als hij loopt. Door dat proces wordt overtollige warmte afgevoerd en wordt de lucht door de koelvloeistof door de radiator van de automotor verplaatst. Maar het proces is anders in de winter als je de verwarming aanzet. In dit geval beweegt de lucht naar de kern, die de lucht zal filteren en verwarmen om je warmte te geven. Het koelmiddel in het koelsysteem zorgt voor een naadloos proces. Maar na verloop van tijd, naarmate de koelvloeistof ouder wordt, zal het die componenten aantasten. Als verontreinigde of vuile koelvloeistof niet wordt vervangen, zal het systeem gaan lekken.

Wat gebeurt er als de verwarmingskern het begeeft?

Als de verwarmingskern lekt, zal het koelvloeistofpeil dalen, waardoor de motor oververhit of beschadigd raakt. Dit gebeurt ook als uw verwarmingskern verstopt is. Het zal de stroom van het koelmiddel belemmeren, wat leidt tot oververhitting.

Tekenen van een koelvloeistoflek in de verwarmingskern

Enkele tekenen die kunnen wijzen op een lek in de verwarmingskern zijn onder meer een zoete geur of siroopgeur in de auto, bewolkte ruiten, koude lucht, zelfs als de verwarming aan staat, koelvloeistofplassen rond het voertuig en oververhitting van de motor van de auto, aangegeven door de warme aflezing van de graadmeter. Uw kachelkern heeft niet zoveel onderhoud nodig, mits u de koelvloeistof goed bewaakt. Zorg ervoor dat u de aanbevelingen van de fabrikant volgt bij het doorspoelen of vervangen van de koelvloeistof.

5 tekenen van een defecte verwarmingskern

U moet ervoor zorgen dat de verwarmingskern niet bederft voordat de winter komt. Dit is verantwoordelijk voor het opwarmen van de lucht wanneer u de verwarming in de auto aanzet. Verder houdt het de lucht in de ontdooier warm zodat het zicht en de voorruit helder zijn. Hieronder staan ​​de tekens die aangeven dat de kern defect is.

#1. Zoete geur

Er kan een zoete geur in de auto hangen en je weet niet waar die vandaan komt. Mogelijk ligt het aan je verwarmingskern. Als het lekt, zult u de geur van de motorkoelvloeistof opmerken die door de ventilatieopeningen wordt geblazen. De koelvloeistof heeft een zoete geur die bijna muf is. Sommigen zeggen dat het ruikt naar ahornsiroop, fruit of snoep.

#2. Mist in de auto

Als er mist in de auto hangt, kunnen er twee dingen gebeuren. Om te beginnen werkt uw verwarmingskern niet goed, dus de ontdooiers werken niet. Een ander ding is de kern die rook of mist in de cabine van de auto blaast. Hoe dan ook, het is verschrikkelijk en je moet je verwarmingskern onmiddellijk laten controleren.

#3. Constant koelvloeistofverlies

Een koelvloeistofverlies is een ander teken dat uw verwarmingskern defect is. Meestal gebeurt dit door het lekken van koelvloeistof in de kern. Probeer de koelvloeistof te openen en u zult merken dat deze bijna leeg is. Dit zal oververhitting van de motor veroorzaken of deze beschadigen, dus het is van cruciaal belang om deze onmiddellijk te laten repareren.

#4. Warme motor/koude cabine

De koude lucht wordt door de ventilatieopeningen geblazen, maar de motor raakt oververhit, dus er is een probleem met de koelvloeistof, die ook verband houdt met de verwarmingskern. Waarschijnlijk is het uitgehongerd of lekt het koelmiddel of de motor.

#5. Koude lucht in de cabine

Er zijn buizen in de kern die verantwoordelijk zijn voor het circuleren van het hete koelmiddel door de kern terug naar de grote radiator. De koelvloeistof verwarmt de lucht voordat deze naar de ventilatieopeningen wordt geduwd. Stel dat de lucht niet heet is, dan is er een buislek. Misschien wilt u ook lezen hoe u de verwarming van uw auto heter kunt maken.

It’s A Wrap!

Wat doet een verwarmingskern in een auto? weet dat u de cruciale rol ervan bij het verwarmen van uw voertuig zeker herkent. Zorg ervoor dat het niet defect is. Anders wordt er koude lucht geblazen, zelfs als u de verwarming aanzet. Misschien wilt u gerelateerde artikelen lezen; weet waarom mijn autoverwarming niet werkt en wat een verwarmingskern in een auto is.