Wat veroorzaakt autoverwarming om koude lucht te blazen? 7 verrassende problemen!

Vraag je je af waardoor de autoverwarming koude lucht blaast? U moet zich tijdens uw ochtendrit op uw gemak voelen en de autoverwarming mag het niet verpesten door op een koude dag geen warme lucht te blazen.

Houd er rekening mee dat dit een veelvoorkomend autoprobleem is dat de meeste bestuurders ervaren. Hoewel verwacht, zal het erg frustrerend zijn om in de winter in je ijskoude auto te zitten.

Een paar basisproblemen kunnen ervoor zorgen dat de autoverwarming koele lucht blaast. We zullen elk van hen hieronder bespreken en de meest praktische oplossingen om ze op te lossen. Blijf lezen!

Hoe werkt een autoverwarming?

Veel auto’s zijn ontworpen met watergekoelde motoren. Het werkt op dezelfde manier als zijn verwarmingssysteem. De hete koelvloeistof die uit de machine komt, gaat naar de verwarmingskern die functioneert en eruitziet als een kleine radiator. Door de ventilatormotor wordt er lucht doorheen geperst. De lucht wordt dan heet door de koelvloeistof en het auto-interieur wordt dan van warme lucht voorzien. Om deze reden duurt het even voordat de kachel warme lucht kan blazen, en elk probleem met die onderdelen kan ertoe leiden dat de kachel koele lucht blaast.

7 veelvoorkomende problemen waardoor de autoverwarming koude lucht blaast

De belangrijkste problemen die ervoor zorgen dat uw autoverwarming koude lucht blaast, zijn onder meer een vastzittende thermostaat, verstopte verwarmingskern, stand in uw koelsysteem of als de koelvloeistof niet naar uw verwarmingskern stroomt. In de praktijk is het ingewikkelder dan dit, maar dat zijn enkele van de meest voorkomende problemen die u mogelijk ondervindt. Laten we elk van hen hieronder bespreken, samen met enkele andere gevallen en wat u eraan kunt doen. Dus, wat zorgt ervoor dat de autoverwarming koude lucht blaast? Hier zijn de volgende:

#1. Laag koelvloeistofpeil

De koelvloeistof in de motor, een combinatie van antivries en water, voorkomt oververhitting. De warmte die het autoverwarmingssysteem ondersteunt, is afkomstig van. Een laag koelvloeistofniveau in het systeem zorgt ervoor dat de verwarming koele lucht naar de cabine blaast. Nadat u hebt bevestigd dat het probleem te wijten is aan de ontoereikende koelvloeistof, moet u deze aanvullen. Controleer ook of er een lek is, vooral wanneer u deze onlangs heeft bijgevuld.

#2. Probleem met verwarmingskern

De verwarmingskern is het koelsysteem dat eruitziet als een compacte radiator. Het is samengesteld uit metalen buizen die het hete koelmiddel van binnen en van buiten dragen. Het heeft ook een ventilator die de warmte verspreidt die de koelvloeistof vrijgeeft. Als u oververhitting van de motor, een zoete geur of mist in de cabine opmerkt, of als de auto zijn koelvloeistof snel opgebruikt, kan de verwarmingskern verstopt zijn. U moet de doorgang doorspoelen om het verstoppingsprobleem op te lossen. De verwarmingskern kan handmatig worden gereinigd door het vuil en het puin dat deze verstopping te verwijderen, te verwijderen. Maar in sommige gevallen kan het nodig zijn een nieuwe te installeren om het probleem op te lossen.

#3. De thermostaat werkt niet

Als je thermostaat niet aangeeft dat de motor van de auto al is opgewarmd, dan kan deze kapot zijn. In zo’n geval wordt de koelvloeistof niet verzonden, zodat de kern niet de warmte krijgt die nodig is om warme lucht te blazen. Om uw verwarming te laten werken, moet u een andere thermostaat installeren.

#4. Slechte mengdeur

De boosdoener voor de koude lucht kan de waardeloze mengdeur zijn. Als u niet weet wat een mengdeur is, kan de lucht via uw verwarmingssysteem in het voertuig komen. Maar als het verstopt is, zal het de verwarmingskern niet passeren en dus koude lucht leveren. Als dit het geval is bij uw autoverwarming, moet u uw mengklep vervangen. Meestal wordt dit probleem opgelost wanneer u uw waterpomp laat vervangen of wanneer er andere uitgebreide reparaties aan uw auto worden uitgevoerd.

#5. Kapotte verwarmingsregelaars

Bij oudere auto’s kunnen de verwarmingsregeling en knoppen kapot en verstopt raken. In een dergelijk geval communiceren de verschillende systemen in uw voertuig niet goed, waardoor de autoverwarming koude lucht blaast.

#6. Waterlekkage

Een auto is een complexe machine. Op veel plaatsen kunnen lekkages optreden, waardoor de andere systemen niet goed meer werken. Als een van de waterpompen, slang of radiatoren lekt, werkt uw verwarmingssysteem niet correct.

#7. Lucht in uw koelsysteem

Er kan ook een probleem optreden als er lucht in uw koelsysteem terechtkomt. Het hoogste punt van het koelsysteem van een auto is de verwarmingskern. Wanneer lucht ernaartoe beweegt en daar vast komt te zitten, moet je die luchtbellen wegspoelen om het probleem op te lossen.

It’s A Wrap!

Uw autoverwarming kan op verschillende manieren defect raken. Stel dat hij koude lucht blaast. In dat geval zijn de meest waarschijnlijke oorzaken de ventilatormotor die de lucht niet naar de kern leidt of de koeling niet naar de kern stroomt. De meeste bestuurders hebben meestal te maken met een van deze problemen. Nadat u weet waardoor de autoverwarming koude lucht blaast, moet u deze onmiddellijk repareren en uzelf in de winter isoleren.

Misschien wilt u gerelateerde artikelen lezen; weet waarom mijn autoverwarming niet werkt en hoe ik de autoverwarming sneller kan opwarmen.