Hoe werken verzekeringsmaatschappijen? 3 Belangrijke bedieningsaspecten!

Ben je benieuwd of hoe verzekeringsmaatschappijen werken? Over het algemeen zijn verzekeringsmaatschappijen georganiseerd in brede afdelingen, waaronder acceptatie, marketing, juridische zaken, financiën en claims. Underwriting en marketing staan ​​bekend als ‘ja’-afdelingen, terwijl financiën en claims ‘nee’-afdelingen zijn.

Om de concurrerende belangen tussen die twee in evenwicht te brengen, hebben verzekeringsmaatschappijen een juridische afdeling. De verzekeraars zijn degenen die verzekeringsproducten formuleren die aan de klanten worden verkocht tegen een bepaalde prijs waarin ze winst kunnen maken.

Hoewel er al standaardbeleidsregels zijn, maken veel verzekeringsafdelingen hun goedkeuringen en formulieren zodat de marketingafdeling zowel de bestaande als potentiële klanten kan overtuigen.

Terwijl de marketing- en verzekeringsafdelingen willen dat zoveel mogelijk verzekerden zich aanmelden, zodat het bedrijf steeds hogere premies zal innen, beheert de afdeling claims aan de andere kant claims in gevallen waarin de verzekerde zijn gedekte activa wil recupereren.

Hoe werken verzekeringsmaatschappijen?

Hoe werken verzekeringsmaatschappijen? De afdeling acceptatie beweert dat het betalen van een claim geen invloed kan hebben op een beslissing, maar dit is niet altijd het geval. Als een goede klant bijvoorbeeld een accommodatie heeft aangevraagd voor een claim, wordt de claimafdeling soms ingegrepen door marketing- en acceptatieafdelingen.

Hetzelfde geldt als een makelaar die veel klanten naar het bedrijf heeft gebracht, degene is die een claim heeft ingediend. Zowel de acceptatie- als de marketingafdeling worden beoordeeld op hun retentieratio’s en premie-incasso’s. Zo kunnen de departementen ze beoordelen op basis van de percentages van de verzekerde entiteiten die hun polis vernieuwden.

Anderzijds wordt de schadeafdeling beoordeeld op basis van het afhandelen van claims. Daarom, hoe lager de kosten die het bedrijf zal maken, hoe beter de prestaties van de claimafdeling. Als zodanig ervaren deze afdelingen meestal spanning tussen hen. De bovengenoemde financiële maatregelen zijn degenen die de winst en het management van het bedrijf stimuleren.

Dit is ook de basis voor de bonus die aan elke afdeling wordt uitbetaald.

Individuen en bedrijven kunnen plannen door risico’s te nemen die zich kunnen voordoen in het geval van een mislukking in bedrijfsstrategieën, een slechte managementbeslissing of niet-betaling van klanten.

Ze kunnen echter geen plannen maken voor de kosten die worden gemaakt als gevolg van brand, ongevallen of natuurrampen die tot aansprakelijkheid hebben geleid. Om die reden sluiten ze een verzekering af. De verzekeringsmaatschappijen beoordelen het risico en brengen een premie in rekening voor verschillende soorten verzekeringen.

Indien zich een door een verzekering gedekte gebeurtenis voordoet en er schade wordt geleden, keert de verzekeraar de verzekerde uit tot het overeengekomen bedrag bij het afsluiten van de polis. Dus hoewel een verzekeringsmaatschappij hiervoor betaalt, maken ze nog steeds winst.

Hoe verzekeringsmaatschappijen werken

In deze sectie zullen we het hebben over hoe verzekeringsmaatschappijen in detail werken door te kijken naar de verschillende aspecten die verband houden met hun activiteiten om winst te maken.

#1. Risico-evaluatie

De entiteiten die een verzekeringspolis kopen, dragen in wezen het risico over aan de verzekeraar. In ruil daarvoor moeten zij de premie betalen. Alvorens de verzekering af te sluiten, bepaalt de verzekeraar eerst het risico dat hij op het punt staat om de betreffende verzekering aan te gaan.

Ze zullen verschillende vragen stellen die bedoeld zijn om risico’s te evalueren. De premies die aan u in rekening worden gebracht, zijn afhankelijk van hoe u die vragen beantwoordt.

Als u zich bijvoorbeeld niet in de buurt van de brandkraan bevindt, krijgt u een hogere brandverzekering. Als u de vragen niet eerlijk hebt beantwoord, kan de verzekeraar ervoor kiezen om de betaling van eventuele schade te weigeren.

#2. Gedeeld risico

De premies die u betaalt zijn over het algemeen lager dan de mogelijke schade die de verzekeringsmaatschappij zal moeten betalen, maar ze maken nog steeds winst aangezien veel klanten voor de premies betalen.

In wezen werken de verzekeringsmaatschappijen volgens het principe van wat wij een gedeeld risico noemen. Alle klanten betalen kleine bedragen om het risico te delen. Bovendien vindt een gebeurtenis als bijvoorbeeld een brand maar zelden plaats.

Verzekeringsmaatschappijen berekenen de premies zodat hun totaal de schadeclaims die de klanten hebben gemaakt, kan dekken, terwijl ze toch een deel ervan behouden voor winst en administratiekosten. Hier is het concept van gedeeld risico om verder te begrijpen.

#3. Herverzekering

De verzekeringsmaatschappijen zijn van mening dat als er meerdere polissen in hetzelfde gebied worden afgesloten, veel klanten zullen claimen in geval van een natuurramp. Als dat gebeurt, hebben ze mogelijk niet genoeg premies verzameld om veel claims te dekken.

Om dat te voorkomen, geven de verzekeringsmaatschappijen een deel van de risico’s door aan de grote financiële ondernemingen die herverzekering aanbieden. Dit betekent dat ze zichzelf beschermen of afdekken. Die grotere bedrijven nemen een aantal risico’s over van de verzekeraar die deze polissen aanhoudt. De verzekeraar betaalt hen voor deze service.

It’s A Wrap!

Omdat je tot het einde van dit bericht hebt gelezen, weet je hoe verzekeringsmaatschappijen werken. Het is goed om te weten hoe die bedrijven werken om winst te maken en de claims te betalen. Hier is een artikel dat gaat over het nominale bedrag van een levensverzekering als u meer wilt lezen.