Hoe zou de verzekeringssector Business Intelligence gebruiken? 5 beste manieren!

Vraag jij je ook af: hoe zou de verzekeringssector business intelligence gebruiken? Traditioneel vertrouwt deze specifieke industrie alleen op actuariële wetenschap. Dit is een vakgebied dat data-analyse en modellen gebruikt bij het voorspellen van risico’s. Dit werd voor het eerst gecreëerd in de jaren 1600, samen met de eerste levensverzekeringspolis en pensioenfonds.

Om verzekeraars te laten weten hoeveel geld ze moeten toewijzen voor de uitkering bij overlijden, moeten ze een manier vinden om risico’s en sterfte te schatten.

In de 18e eeuw worden dezelfde risicobeheerprincipes, modellen en berekeningen gebruikt door aanbieders van onroerendgoedverzekeringen om fysieke objecten zoals een huis te dekken. De risicomanagers en actuarissen van vroeger zijn de eersten die als datawetenschappers worden beschouwd. Maar met de vooruitgang en het bestaan ​​van business intelligence bieden deze dagen de verzekeringssector veel voordelen.

Lees verder om te weten dat BI nuttig is voor verzekeraars.

Gebruik van Business Intelligence voor de verzekeringssector

Business intelligence verbetert de manier waarop dingen worden gedaan en verbetert de voorspellingen voor risicobeheer en acceptatie. Bovendien is het ook een handig hulpmiddel bij het bedienen van klanten, het nemen van betere financiële beslissingen en het verminderen van fraude.

Hieronder staan ​​de verschillende manieren waarop de verzekeringssector business intelligence zou gebruiken.

#1. Klantinzicht

Als verzekeringsmaatschappijen begrijpen hoe klanten beslissingen nemen, zouden ze meer klanten kunnen aantrekken en bestaande klanten behouden. Ter illustratie volgen hieronder enkele voorbeelden. Bovendien stellen verschillende business intelligence-tools beslissers in staat om een ​​duidelijke visie te hebben op welk verkoopkanaal het moeilijk heeft of goed presteert. Hiermee zouden ze bepalen of de specifieke prestatie wordt aangedreven door het product, doelgroeptargeting of advertenties.

Dit is ook handig bij het extraheren en interpreteren van gegevens uit brede bronnen, waaronder online winkelportals en sociale-mediaplatforms. Als de verzekeraars betere inzichten over klanten hebben, zouden ze hun productaanbod kunnen personaliseren en meer mensen kunnen bereiken met waardevolle en tijdige outreach.

#2. Underwriting en risicobeheer

In het verleden hadden verzekeraars een behoorlijke reputatie wat betreft het feit dat ze veel gegevens over claims en klanten bijhouden, zodat ze in staat zouden zijn om elke beslissing op het gebied van risicobeheer en acceptatie in de toekomst te ondersteunen. Desondanks helpen de huidige business intelligence-tools verzekeraars om over betere voorspellende modellen en datavisualisatie te beschikken, zodat de ontvangen informatie nog beter wordt.

Aangezien de verzekeraars toegang hebben tot betere data-analyse en informatie, zouden ze premies kunnen instellen die niet te hoog zijn om klanten te veel in rekening te brengen, maar niet te laag om genoeg winst te maken.

De meeste particulieren en bedrijven vertrouwen niet alleen op verzekeraars voor de polissen, maar ook om hen te helpen risico’s te beheersen. Ook blessures kunnen verschillende BI-tools gebruiken om klanten nog beter van dienst te zijn. Het is goed dat een verzekeringsmaatschappij de claims kan betalen, maar het is nog beter als de verzekeringsmaatschappij de klanten kan helpen om claims te voorkomen. In een dergelijk geval kunnen de verzekeraars leidend zijn op het gebied van gebruik, rapportage en opslag van gegevens.

#3. Service en distributie

Een beter begrip van klanten helpt verzekeraars ook om een ​​betere manier te vinden over hoe en waar ze nieuwe distributiekanalen moeten openen om bestaande klanten te bedienen en polissen te verkopen. Nogmaals, dit begon vanuit de wens om jongere generaties te dienen die de neiging hebben om online diensten te verkrijgen, kopen en vergelijken.

Als resultaat kunnen serviceportals en online verkoop informatie uit de verschillende CRM-systemen combineren en agenten en vervoerders helpen bij het verzamelen van meer gegevens, zodat hun inlichtingensystemen worden gevoed met relevante gegevens.

#4. Fraudedetectie

Op basis van een rapport lijdt de verzekeringssector ongeveer $ 70 miljard per jaar aan fraudekosten. De verzekeraars dekken die fraudekosten uit de aan hen betaalde premies. Gezinnen krijgen daardoor een hoger bedrag aan premie per jaar.

Maar als fraude vroeg wordt ontdekt, zal het aantal fraudegevallen verminderen. Dit zal op zijn beurt leiden tot hogere winsten voor de vervoerders, wat ook meer besparingen voor de klanten betekent. Business intelligence is een van de wapens die worden gebruikt bij het aanpakken van onregelmatige activiteiten die moeten worden onderzocht.

#5. Claimbehandeling

Het afhandelen van claims wordt beschouwd als een essentieel iets dat een verzekeringsmaatschappij voor klanten doet. Daarom moeten alle verzekeraars een eerlijke en snelle afhandeling van claims toepassen. Niet alleen dat, ze moeten ook zo efficiënt mogelijk werken en claims snel verwerken, zodat ze de uitkeringen kunnen uitbetalen binnen de voorwaarden van de verzekeringspolis.

Bij het uitvoeren van hun werk moeten schadeverwerkers en -experts de informatie dagelijks sorteren of gebruiken. Maar met behulp van business intelligence krijgen verzekeringsprofessionals essentiële tools die ze nodig hebben om snel nauwkeurige en zelfverzekerde keuzes te maken en om een ​​klant te allen tijde tevreden te houden.

It’s A Wrap!

Naast bovenstaande zaken kunnen er nog veel meer zaken de vraag beantwoorden: hoe zou de verzekeringsbranche business intelligence gebruiken. Ook de klanten hebben hiervan geprofiteerd.