Wat is laster in verzekeringen? 3 eenvoudige stappen om laster te voorkomen!

Zoals u misschien al wist, is een algemene aansprakelijkheidsverzekering ontworpen om de belangrijkste dingen te dekken, waaronder lichamelijk letsel en materiële schade, maar wat is laster in verzekeringen. Als we het over laster hebben, is het het doen van een verklaring die niet waar is, wat de reputatie van een bedrijf of persoon kan schaden.

Hoe dan ook, deze specifieke verzekeringspolis dekt ook andere aansprakelijkheden die verband houden met het bedrijf en een daarvan is een lasterverzekering. Het wordt ook wel aansprakelijkheid voor reclame en persoonlijk letsel genoemd.

In dit bericht zullen we ons concentreren op dit beleidsgedeelte, omdat het claims met betrekking tot laster dekt. Nou, om dit allemaal te weten, ga verder!

Welke laster zit er in verzekeringen?

Dus wat is laster in verzekeringen? Zoals eerder vermeld, is het een handeling waarbij een persoon een valse verklaring aflegt die schadelijk is voor een ander. Het kan in twee vormen voorkomen: laster en smaad. Om de een van de ander te onderscheiden, zullen we moeten kijken hoe iemand een valse verklaring heeft afgelegd.

Laster vindt plaats wanneer iemand verbaal een lasterlijke verklaring aflegt, terwijl smaad plaatsvindt wanneer de verklaring in de vorm van een schriftelijke verklaring wordt afgelegd. Een schadelijke uitspraak is niet zomaar iemands mening. Om het als een lasterlijke verklaring te beschouwen, moet het door iemand als feit worden gepresenteerd.

Als u een valse verklaring aflegt tegen een bedrijf of persoon alsof het een feit is, schaadt dit hun reputatie, dus dit kan resulteren in een rechtszaak wegens laster. Veel mensen hebben de neiging om in de war te raken over wat wel of niet als vrije meningsuiting kan worden beschouwd. Dit specifieke recht omvat niet het afleggen van valse verklaringen.

Laster vs. Smaad

Nogmaals, het verschil tussen de twee is het medium waarin de laster heeft plaatsgevonden. Smaad is over het algemeen in schriftelijke communicatie en verklaringen. Daarentegen vindt laster plaats wanneer verbale communicatie wordt gebruikt om een ​​lasterlijke verklaring af te leggen.

Hoe sociale media het risico op smaad vergroten?

Dankzij sociale media kunnen bedrijven en particulieren allerlei soorten informatie online vrijgeven. Ondanks het lage of zelfs geen toezicht, kan het vrijgeven van informatie zeer snel gebeuren, waardoor het smaadrisico aanzienlijk is toegenomen. Er zijn veel scenario’s voorgekomen waarbij nieuwe medewerkers een minachtende opmerking hebben gemaakt aan een concurrent. Sommigen van hen zouden bepaalde advertenties of foto’s plaatsen zonder eerst goedkeuring te krijgen.

Hoe kan de algemene aansprakelijkheidsverzekering u beschermen?

Een algemene aansprakelijkheidsverzekering biedt dekking voor veelvoorkomende risico’s die zich voordoen in een bedrijf. Dit omvat persoonlijk letsel, materiële schade en reclameschade zoals laster, smaad en laster.

In het geval dat een aanklacht wegens laster tegen u is ingediend, is de verzekeringsmaatschappij aansprakelijk voor het betalen van alle kosten die voortvloeien uit de rechtszaak. Dit dekt alles, van gerechtskosten, juridische kosten, vonnissen en schikkingen.

De dekking beschermt de verzekeringnemer tegen alle kosten die uit de rechtszaak kunnen voortvloeien. In dit geval maakt het niet uit of u in fout bent of niet. De verzekeraar moet dekking bieden om uw bedrijf te beschermen.

3 stappen om rechtszaken wegens laster te voorkomen

Het hebben van een verzekering die u of uw bedrijf kan beschermen, betekent niet dat u geen extra moeite hoeft te doen om te voorkomen dat u in een rechtszaak verwikkeld raakt. Als u er ooit bij betrokken bent geweest, weet u hoe stressvol een rechtszaak kan zijn. Dit kan zelfs uw verzekeringspremie verhogen.

Veel meer kan een beschuldiging van laster of smaad iemands reputatie schaden. Maar door de onderstaande stappen te volgen, kunt u voorkomen dat u betrokken raakt bij een rechtszaak wegens laster. Dit is niet alleen belangrijk voor u, maar ook voor uw bedrijf en uw medewerkers.

Stap #1. Uw medewerkers opleiden

U dient uw mensen voor te lichten over laster, zodat het risico om dit te plegen wordt verkleind of zelfs vermeden. Bovendien moeten ze begrijpen dat wat ze ook schrijven of zeggen, invloed kan hebben op het bedrijf en op henzelf.

Stap #2. Sociale media in de gaten houden

U moet een beleid voor sociale media implementeren. Zorg er vervolgens voor dat uw personeel het volgt om de mogelijkheid van een rechtszaak te voorkomen. Dit wordt gedaan door ervoor te zorgen dat uw mensen geen lasterlijke uitspraken plaatsen en hen aan te spreken als die er zijn.

Stap #3. Gezond verstand gebruiken

Houd er rekening mee dat u niets zegt of schrijft over een bedrijf of persoon als u geen feiten kunt overleggen die dit kunnen bewijzen. Natuurlijk wordt u niet vervolgd als u geen opmerkingen maakt die mogelijk de reputatie van anderen kunnen schaden.

Als je iets kritisch hebt gepost, is het onwaarschijnlijk dat iemand een rechtszaak tegen je aanspant als je verklaringen op feiten zijn gebaseerd en er voldoende bewijs is om dit te ondersteunen. Of, als ze ervoor kiezen om een ​​claim in te dienen, is de kans groter dat je de rechtszaak wint, omdat je bewijs hebt dat je beweringen waar zijn.

It’s A Wrap!

Houd er rekening mee dat zelfs als u extra voorzorgsmaatregelen neemt, dit niet de kans uitsluit dat uw bedrijf betrokken raakt bij een rechtszaak wegens laster. Maar als u een algemene aansprakelijkheidspolis afsluit, zal deze uw bedrijf beschermen in geval van een rechtszaak.

Samenvattend is het niet voldoende dat u weet wat smaad is in verzekeringen; u moet uw werknemers hierover ook informeren om uw bedrijf te beschermen. Maar nog belangrijker, het afsluiten van de juiste verzekering is een verstandige zet.